ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نیم میلیون نفر در اسرائیل تظاهرات کردند، اعتصاب سراسری هم آغاز شد

صدها هزار نفر در سراسر اسرائیل تظاهرات کردند. اجساد شش گروگان‌ در رفح کشف شد و حملات اسرائیل به غزه با شروع واکسیناسیون فلج اطفال ادامه دارد.

شهرهای اسرائیل روز یکشنبه ۱۱ شهریور/ ۱ سپتامبر شاهد اعتراضاتی گسترده بود. اعتصاب سراسری در این کشور هم از بامداد دوشنبه آغاز شد.

پس از کشته شدن شش گروگان در غزه و در پی افزایش ناامیدی از شکست سران دولت این کشور در حصول توافق آتش‌بس برای آزادی اسرای اسرائیلی خشم عمومی از دولت نتانیاهو افزایش یافته است.

جمعیتی که طبق تخمین رسانه‌های اسرائیل به ۵۰۰ هزار نفر می‌رسید در اورشلیم، تل آویو و دیگر شهرها تظاهرات کردند و از بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این کشور، خواستند اقدامات بیشتری برای بازگرداندن ۱۰۱ گروگان باقی مانده که حدود یک سوم از آنها به گفته مقامات اسرائیلی کشته شده‌اند، انجام دهد.

در اورشلیم، معترضان خیابان‌ها را مسدود کردند و در مقابل اقامتگاه نتانیاهو تظاهرات کردند. تصاویر هوایی نشان می‌دهد که بزرگراه اصلی تل آویو مملو از معترضانی است که پرچم‌هایی با تصاویر گروگان‌های کشته شده در دست داشتند.

همچنین تصاویر تلویزیونی اسرائیل نشان می‌دهد که پلیس با ماشین‌های آب‌پاش در حال متفرق کردن تظاهرکنندگانی است که جاده‌ها را مسدود کرده بودند. رسانه‌های محلی از بازداشت ۲۹ نفر خبر دادند.

رهبران حزب کارگر هم روز دوشنبه اعتصاب عمومی یک روزه را اعلام کردند.

همزمان با آغاز عملیات واکسیناسیون فلج اطفال در نوار غزه و شعله‌ور شدن خشونت‌ها در کرانه باختری اشغالی، ارتش اسرائیل هم از بازیابی اجساد شش گروگان از تونلی در شهر رفح در جنوب غزه خبر داد.

دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش به خبرنگاران گفت که اجساد گروگان‌ها، کارمل گات، هرش گلدبرگ پولین، ادن یروشالمی، الکساندر لوبانوف، آلموگ ساروسی و اوری دانینو به اسرائیل بازگردانده شد.

سخنگوی وزارت بهداشت اسرائیل گفت که معاینه پزشکی قانونی مشخص کرد که آنها ۴۸ تا ۷۲ ساعت قبل «توسط تروریست‌های حماس در چند تیراندازی از فاصله نزدیک به قتل رسیده‌اند».

نتانیاهو که با درخواست‌های فزاینده برای پایان دادن به جنگ ۱۱ ماهه با توافق برای آتش‌بس و آزادی گروگان‌های باقی‌مانده مواجه است، گفت اسرائیل تا زمانی که مسئولین این ماجرا را دستگیر نکند آرام نخواهد گرفت. او گفت: «کسی که گروگان‌ها را می‌کشد، به دنبال توافق نیست.»

مقام‌های ارشد حماس اما دست داشتن در کشته شدن این گروگان‌ها را رد کردند و گفتند که اسرائیل با امتناع خود از امضای توافقنامه آتش‌بس، مقصر این رویداد است.

سامی ابوزهری، یکی از مقام‌های ارشد حماس به رویترز گفت:

نتانیاهو مسئول کشتار اسرای اسرائیلی است. اسرائیلی‌ها باید بین نتانیاهو و توافق یکی را انتخاب کنند.

حمله اسرائیل به غزه پس از آن آغاز شد که حماس و شبه نظامیان دیگر در حملات ۷ اکتبر به اسرائیل حدود ۱۲۰۰ نفر را کشتند و حدود ۲۵۰ نفر را گروگان گرفتند.

از آن زمان، حملات اسرائیل بخش زیادی از ۲٫۳ میلیون نفر ساکنان غزه را آواره کرده است و وزارت بهداشت غزه می‌گوید حداقل ۴۰ هزار و ۷۳۸ فلسطینی کشته شده‌اند. آوارگان در شرایط وخیم با سرپناه ناکافی و بحران گرسنگی زندگی می‌کنند.

در بحبوحه خشم عمومی فزاینده در اسرائیل، آرنون بار دیوید، رئیس فدراسیون اتحادیه‌های کارگری اسرائیل، روز یکشنبه خواستار اعتصاب عمومی برای تحت فشار قرار دادن دولت برای امضای توافق آتش‌بس شد.

یوآو گالانت، وزیر دفاع، که بارها با نتانیاهو درگیر شده است، نیز خواستار توافق شد و یائیر لاپید، رهبر مخالفان و نخست وزیر سابق، از مردم خواست به تظاهرات در تل آویو بپیوندند.

در آخرین تلاش برای توقف تظاهرات، بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی، یکی از اعضای تندرو کابینه امنیتی اسرائیل، از دادستان کل خواست تا اعتصاب را ممنوع کند.

مجمع خانواده‌های گروگان‌ها هم از نتانیاهو خواست مسئولیت کشته شدن این شش گروگان را بپذیرد و توضیح دهد که چه چیزی مانع توافق آتش‌بس و تبادل اسرا شده است:

شش گروگانی که روز یکشنبه اجسادشان به اسرائیل آورده شد، همه در چند روز گذشته، پس از جان سالم به در بردن از تقریباً ۱۱ ماه از آزار، شکنجه و گرسنگی در اسارت حماس، به قتل رسیدند. تأخیر در امضای قرارداد منجر به مرگ آنها و بسیاری از گروگان‌های دیگر شده است.

ماه‌ها مذاکرات آتش‌بس با میانجی‌گری ایالات متحده، قطر و مصر، و با وجود افزایش فشار آمریکا و سفرهای مکرر مقامات عالی رتبه به منطقه، تاکنون نتوانسته است به نتیجه‌ای ختم شود.

خلیل الحیا، مذاکره کننده ارشد حماس مستقر در قطر، روز یکشنبه در گفتگو با شبکه تلویزیونی الجزیره تاکید کرد که این گروه توافقی را امضا نخواهد کرد مگر اینکه اسرائیل به طور کامل از نوار غزه، از جمله گذرگاه فیلادلفیا و نتزاریم، که موضوعاتی هستند که در آنها اختلاف نظر وجود دارد، عقب نشینی کند.

 واکسیناسیون فلج اطفال

اسرائیل و حماس همچنین توافق کردند که از یکشنبه تا سه شنبه جنگ در مناطق مختلف غزه را حداقل به مدت هشت ساعت در روز متوقف کنند تا واکسیناسیون ۶۴۰ هزار کودک در برابر فلج اطفال آغاز شود.

به گفته مقام‌های فلسطینی، کودکان با همراهی اعضای خانواده در یک درمانگاه سازمان ملل در شهر دیرالبلاح در مرکز غزه واکسینه می‌شوند. وزارت بهداشت این منطقه گفت که حداقل ۷۲۶۱۱ کودک در روز اول واکسینه شدند.

این کمپین واکسیناسیون پس از مشاهده نخستین مورد از بروز فلج اطفال در یک نوزاد در ماه گذشته به راه افتاد. مشاهده ویروس فلج اطفال نوع ۲ اولین مورد از این قبیل در نوار غزه در ۲۵ سال گذشته بود.

اما واکسیناسیون هم از شدت جنگ و حملات اسرائیل نکاست. نیروهای اسرائیلی به حملاتشان در چندین بخش از غزه ادامه دادند و ارتش اسرائیل مدعی شد که مرکز فرماندهی حماس را در مدرسه‌ای در شهر غزه هدف قرار داده است. سرویس اورژانس مدنی فلسطین اعلام کرد که ۱۱ نفر در این حمله جان باختند و به گفته پزشکان تعداد زیادی زخمی شدند.

به گفته پزشکان، در حمله هوایی اسرائیل در خان یونس هم دو فلسطینی کشته و ۱۰ تن دیگر زخمی شدند و مجموع تلفات روز نخست واکسیناسیون در غزه به ۲۷ نفر رسید.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.