ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

صندوق ثروت نروژ سرمایه‌اش را از شرکت‌هایی که به اسرائیل در جنگ کنونی کمک می‌کنند خارج می‌کند

کد اخلاقی در بزرگترین صندوق سرمایه‌گذاری جهان به روز شده است و بنا است شرکت‌های بیشتری که نقش مستقیم و غیرمستقیم در جنگ اسرائیل در غزه و کرانه باختری اشغالی دارند را در بر بگیرد. پارلمان نروژ قوانین اخلاقی جدید را براساس رای ماه ژوئیه دیوان بین‌المللی دادگستری به روز کرده است.

رویترز روز چهارشنبه ۱۴ شهریور/ ۴ سپتامبر گزارش داد که صندوق ثروت ۱,۷ تریلیون دلاری نروژ ممکن است مجبور شود سهام شرکت‌هایی را بفروشد که در جنگ غزه یا کرانه باختری به عملیات اسرائیل کمک می‌کنند. این اقدام بر مبنای دستورالعمل جدید ناظر این صندوق از استانداردهای اخلاقی برای کسب‌وکارهایی است که به عملیات اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی فلسطین کمک می‌کنند.

«شورای اخلاق» در بزرگترین صندوق دارایی مستقل جهان در ۹ شهریور / ۳۰ اوت نامه‌ای به وزارت دارایی نروژ ارسال کرد که در آن خلاصه‌ای از تعریف اخیراً گسترش یافته از «رفتار غیراخلاقی شرکت‌ها» را بیان کرده‌ است.

در این نامه مشخص نشده است که سهام چه تعداد و چه شرکت‌هایی ممکن است فروخته شود.

صندوق ثروت نروژ یک نهاد عظیم بین‌المللی در زمینه سرمایه‌گذاری زیست‌محیطی، اجتماعی و حاکمیتی (ESG) است. این شرکت دارای ۱,۵ درصد از سهام عرضه‌شده بین‌المللی در ۸۸۰۰ شرکت است.

از زمان شروع جنگ در غزه در ماه اکتبر، ناظر اخلاقی صندوق در حال بررسی این موضوع بوده است که چه شرکت‌هایی خارج از «دستورالعمل‌های سرمایه‌گذاری مجاز» این صندوق هستند.

از جمله شرکت‌هایی که احتمالاً سهامشان فروخته خواهد شد دو شرکت آمریکایی جنرال دینامیک و جنرال الکتریک است. به گفته سازمان‌های غیردولتی، آن‌ها سلاح‌هایی را می‌سازند که اسرائیل در غزه مورد استفاده قرار می‌دهد، جایی که اسرائیل نزدیک به ۴۱ هزار فلسطینی را کشته است.

قوانین اخلاقی این صندوق توسط پارلمان نروژ تعیین می‌شود. تعریف اخلاقی به‌روز شده جدید تا حدودی متأثر از نظر دیوان بین‌المللی دادگستری در ماه ژوئیه در مورد اشغال سرزمین‌های فلسطینی توسط اسرائیل است.

در این نامه آمده است که تعریف جدید نقض کد اخلاقی بر اساس یافته‌های دیوان بین‌المللی دادگستری است که «نفس اشغالگری، سیاست شهرک‌سازی اسرائیل و نحوه استفاده اسرائیل از منابع طبیعی در این مناطق با قوانین بین‌المللی در تضاد است».

این صندوق قبلاً سرمایه خود را از ۹ شرکت فعال در کرانه باختری اشغالی خارج کرده بود. حوزه فعالیت آن ۹ شرکت شامل ساخت جاده‌ها و خانه‌ها در شهرک‌های اسرائیلی در اورشلیم شرقی و کرانه باختری و تهیه سیستم‌های نظارتی برای دیوار جداکننده مرزی در اطراف کرانه باختری است.

شورای اخلاق توصیه‌هایش را به هیئت مدیره بانک مرکزی می‌فرستد که این صندوق را اداره می‌کند. بانک مرکزی نروژ اغلب از توصیه‌های نهاد ناظر برای حذف شرکت‌ها از فهرست سرمایه‌گذاری پیروی می‌کند، اما نه همیشه.

بانک مرکزی نروژ همچنین می‌تواند شرکتی را برای تغییر رفتار خود در جریان قرار دهد یا از مدیریت صندوق بخواهد که مستقیماً با آن‌ها تعامل داشته باشد. شرکت‌هایی که در فهرست خروج سرمایه‌گذاری قرار می‌گیرند، نامشان تا زمانی که سهام آن‌ها فروخته می‌شود، محرمانه می‌ماند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.