ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بایدن در پاسخ به خبرنگاران گفت از زمان و نحوه حمله اسرائیل به ایران مطلع است

جو بایدن از امیدواری خود برای پایان دادن به درگیری‌های اسرائیل و ایران خبر داد و اعلام کرد که ایالات متحده از پاسخ برنامه‌ریزی‌شده اسرائیل به حمله موشکی ایران مطلع است.

شامگاه جمعه، ۱۸ اکتبر/۲۷ مهر، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، اعلام کرد که فرصتی برای پایان دادن به درگیری‌های اسرائیل و ایران در خاورمیانه وجود دارد. او در پایان سفرش به برلین به خبرنگاران گفت که از زمان و نوع پاسخ اسرائیل به حمله موشکی اول اکتبر ایران مطلع است.

بایدن در برلین با رهبران آلمان، فرانسه و بریتانیا دیدار کرد. در این جلسات به موضوعاتی همچون حمایت از اوکراین و تلاش برای کاهش تنش‌های نظامی در خاورمیانه پرداخته شد. در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره اینکه آیا از زمان و نحوه حمله تلافی‌جویانه اسرائیل به ایران مطلع است، رئیس‌جمهوری آمریکا تنها گفت: «بله و بله» و در ادامه به درخواست‌ها برای جزئیات بیشتر پاسخ نداد.

این اولین بار است که یک مقام رسمی ایالات متحده آمریکا اذعان می‌کند که با اسرائیل در مورد ماهیت حمله احتمالی به ایران به نقطه مشترکی رسیده‌اند.

عباس عراقچی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، در واکنش به اظهارات جو بایدن درباره آگاهی او از زمان و نحوه حمله اسرائیل به ایران، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت:

هر کسی که از چگونگی و زمان حمله اسرائیل به ایران مطلع باشد و ابزارها و حمایت لازم برای چنین حماقتی را فراهم کند، باید به طور منطقی در قبال هرگونه تلفات احتمالی پاسخگو باشد.

بایدن در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره «چشم‌انداز صلح»، گفت امکان تلاش برای آتش‌بس در لبنان وجود دارد، اما در غزه وضعیت دشوارتر است. او موضوع را به ایران و اسرائیل هم مرتبط کرد و گفت:

از نظر من فرصتی وجود دارد - و دیگر همکارانم موافق هستند - که احتمالاً می‌توانیم با اسرائیل و ایران به گونه‌ای برخورد کنیم که درگیری را برای مدتی پایان دهیم و جلوی [چرخه] پاسخ و واکنش را بگیریم.

پیش‌تر و در مذاکرات با اسرائیل، رئیس‌جمهوری آمریکا پیشنهاد کرده بود که اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای یا نفتی ایران حمله نکند. مشخص نیست که آیا اسرائیل با این درخواست موافقت کرده است یا نه.

تایمز اسرائیل در گفت‌وگو با یک مقام اسرائیلی که نامش فاش نشده، تحلیل‌هایی را که ادعا می‌کنند اسرائیل ممکن است پاسخ خود به ایران را در ازای شرایط بهتر در مذاکرات آتش‌بس با حزب‌الله لبنان و حماس لغو کند، نادرست خواند. این مقام اسرائیلی روز جمعه به تایمز اسرائیل گفت که برنامه‌های اسرائیل برای حمله تلافی‌جویانه به ایران از زمان کشته شدن یحیی سنوار، رهبر حماس در غزه، تغییر نکرده است.

تایمز اسرائیل به نقل از اخبار کانال ۱۲ این کشور گزارش داد که ارتش اسرائیل فهرستی از اهداف در ایران را به نتانیاهو ارائه کرده و در حال انجام آماده‌سازی‌های نهایی است که شامل «هماهنگی حساس» با سایر کشورهای منطقه می‌شود.

بیش از دو هفته است که مقامات اسرائیلی اعلام کرده‌اند که در حال برنامه‌ریزی برای حمله به ایران پس از حمله اول اکتبر هستند. نخست‌وزیر اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، پس از یک دوره طولانی عدم تماس با بایدن، نه روز پس از حمله ایران به اسرائیل با رئیس‌جمهوری آمریکا صحبت کرد. پس از آن، وزارت دفاع آمریکا از ارسال سامانه ضد موشکی تاد (THAAD) به همراه دست‌کم صد نیروی آمریکایی و تجهیزات به اسرائیل خبر داد.

سامانه تاد یکی از سیستم‌های دفاع موشکی آمریکاست که برای انهدام موشک‌های بالستیک با بردهای کوتاه، متوسط و بلند طراحی شده است. این سامانه قرار است پس از اصابت برخی از موشک‌های ایران به خاک اسرائیل در حمله اول اکتبر، در تقویت دفاع هوایی اسرائیل مؤثر باشد. نیروهای آمریکایی اعزام‌شده به اسرائیل از متخصصان کار با پدافند تاد هستند.

تایمز اسرائیل در گزارشی به نقل از کانال ۱۲ اسرائیل نوشت که روز جمعه، هم‌زمان با دیدار جو بایدن با رهبران چهار قدرت اروپایی، اسرائیل از آمریکا درخواست کرده که سامانه پدافند تاد ۲ نیز به این کشور منتقل شود. این سامانه قادر به هدف‌گیری اهداف در بردهای ۱۵۰-۲۰۰ کیلومتری است و شامل شش پرتابگر سوار بر کامیون، ۴۸ رهگیر، تجهیزات رادیویی و راداری بوده و برای عملیات به ۹۵ نیرو نیاز دارد.

به جز ایالات متحده تنها کشور دیگری که در حال حاضر دارای سامانه تاد است، امارات متحده عربی است. عربستان سعودی این سیستم را خریداری کرده، اما هنوز آن را دریافت نکرده است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.