ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

با تشدید عملیات اسرائیل در شمال غزه، محاصره بیمارستان‌ها تنگ‌تر می‌شود

مقام‌های بهداشتی فلسطین اعلام کردند که در حمله‌های اسرائیل دست‌کم ۱۸ نفر در اردوگاه جبالیا و ۸ نفر در دیگر نقاط غزه کشته شدند.

شاهدان عینی دوشنبه ۳۰ مهر / ۲۱ اکتبر گفتند که سربازان اسرائیلی در شمال غزه مردان را جمع کردند و به زنان دستور دادند اردوگاه پناهندگان جبالیا را ترک کنند. به‌گفته پزشکان، در حمله هوایی اسرائیل به خانه‌ای در جبالیا، پنج نفر کشته و شماری زخمی شدند.

اسرائیل از دو هفته پیش حمله‌های خود به شمال غزه را تشدید کرده است.

آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک (اونروا) اعلام کرد که مقام‌های اسرائیلی از رسیدن نیروهای امدادرسان با اقلام مورد نیاز، از جمله دارو و غذا به مناطقی در شمال غزه جلوگیری می‌کنند.

فیلیپ لازارینی، مدیر اونروا در شبکه اجتماعی اکس نوشت: «افرادی که قصد فرار دارند کشته می‌شوند و جسدهایشان در خیابان رها می‌شود.»

پزشکان بیمارستان اندونزی در غزه به رویترز گفتند که نیروهای اسرائیلی به یک مدرسه یورش بردند و قبل از به آتش کشیدن آن افرادی را بازداشت کردند. آن‌ها افزودند که آتش به ژنراتورهای بیمارستان رسیده و باعث قطع برق شده است.

مقام‌های بهداشتی غزه گفتند که دستور ارتش اسرائیل برای تخلیه سه بیمارستان در این منطقه یا رها کردن بیماران بدون مراقبت را رد کرده‌اند.

آن‌ها گفتند که نیروهای اسرائیلی بیرون بیمارستان ماندند اما وارد نشدند. پزشکان بیمارستان کمال عدوان از شلیک شدید ارتش اسرائیل به نزدیکی بیمارستان در شب گذشته خبر دادند.

یکی از پرستاران بیمارستان اندونزی که خواست نامش فاش نشود، گفت «ارتش مدرسه‌های کنار بیمارستان را به آتش می‌کشد و هیچ کس نمی‌تواند وارد بیمارستان شود یا از آن خارج شود».

مقام‌های بهداشتی فلسطین می‌گویند در حمله‌های اسرائیل دست‌کم ۱۸ نفر در جبالیا و ۸ نفر در دیگر نقاط غزه کشته شدند.

ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد که عملیاتش در منطقه جبالیا «علیه تروریست‌ها و زیرساخت‌های تروریستی» بوده است.

به‌گفته ارتش اسرائیل، نیروهای ارتش به هزاران غیرنظامی کمک کرده‌اند تا از طریق مسیرهای سازماندهی‌شده به‌طور ایمن از منطقه خارج شوند. ارتش افزوده است که اسرائیل با جامعه بین‌الملل و بخش بهداشتی غزه در تماس است تا اطمینان یابد که خدمات اورژانس بیمارستانی متوقف نمی‌شود.

ارتش اسرائیل همچنین گفت که در روز گذشته، زیرساخت‌های حماس و تونل‌هایشان را منهدم کرده و نیروهای آن‌ها را در منطقه جبالیا کشته‌اند.

پس از کشته شدن یحیی سنوار، رهبر حماس در هفته گذشته، اسرائیل حمله‌های خود را در غزه و لبنان تشدید کرده است.

این کشور متعهد شده است که حماس را نابود کند، اما با انجام این کار مناطق گسترده‌ای از غزه را ویران کرده و ده‌ها هزار نفر را کشته است. بیش از ۱,۹ میلیون نفر بدون دریافت کمک‌های اولیه و مواد غذایی گرفتار مانده‌اند.

راعد، یکی از ساکنان اردوگاه جبالیا گفت: «بر اثر بمباران‌ها، ما با مرگ، تشنگی و گرسنگی روبه‌رو هستیم. جبالیا در حال نابودی است و جهان چشمان خود را بسته است.»

هادیل عبید، پرستار بیمارستان اندونزی گفت که تجهیزات پزشکی از جمله گاز استریل و دارو رو به پایان است؛ آب قطع شده و برای چهارمین روز متوالی مواد غذایی در دسترس نیست.

سازمان ملل متحد اعلام کرده که نتوانسته است به سه بیمارستان شمال غزه دسترسی یابد.

زندگی در دستشویی‌ها

دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد، نیروهای اسرائیلی را به مداخله غیرقانونی در ارسال کمک‌های بشردوستانه و صدور دستوراتی که باعث آوارگی اجباری می‌شود، متهم کرد. این نهاد افزوده است که رفتار اسرائیل «ممکن است باعث نابودی جمعیت فلسطینی در شمالی‌ترین بخش غزه از طریق مرگ و آوارگی شود».

فیلیپ لازارینی، مدیر اونروا گفت که مجروحان بدون مراقبت در بیمارستان‌هایی که آسیب دیده‌اند بستری هستند. او گفت:

پناهگاه‌های باقی‌مانده اونروا به قدری مملو از جمعیت است که برخی از افراد آواره اکنون مجبور به زندگی در دستشویی‌ها هستند.

اسرائیل می‌گوید که از طریق زمینی و هوایی مقادیر زیادی اقلام بشردوستانه را به غزه رسانده است. همچنین می‌گوید که تخلیه بیماران از بیمارستان کمال عدوان را تسهیل کرده است.

در مقابل، فلسطینی‌ها می‌گویند هیچ کمکی به مناطق شمال غزه که عملیات در آن ادامه دارد، نرسیده است.

ساکنان منطقه و پزشکان گفتند که نیروهای اسرائیلی با استقرار تانک‌ها در شهرک‌های بیت حانون و بیت لاهیا، محاصره خود در جبالیا را تنگ‌تر کرده و به ساکنان دستور خروج داده‌اند.

مقام‌های اسرائیلی با بیان این‌که صدور دستور تخلیه با هدف جداسازی نیروهای حماس از غیرنظامیان است، وجود هرگونه طرح نظام‌مند برای پاک‌سازی غیرنظامیان را تکذیب می‌کنند.

در سوی دیگر، حماس اسرائیل را به «نسل‌کشی و پاک‌سازی قومی» برای وادار کردن مردم به ترک شمال غزه متهم کرد.

شاخه نظامی حماس گفت که نیروهایش با موشک‌های ضد تانک و خمپاره به نیروهای اسرائیلی در منطقه حمله کردند و بمب‌هایی را علیه سربازان داخل تانک‌ها و مستقر در خانه‌ها منفجر کردند.

به‌گفته پزشکان، نیروهای اسرائیلی در نقاط دیگر این منطقه، حداقل پنج نفر را در رفح و چهار نفر را در دو حمله جداگانه در شهر غزه، کشتند.

مقام‌های بهداشتی غزه می‌گویند اسرائیل از آغاز جنگ تاکنون بیش از ۴۲ هزار و ۵۰۰ فلسطینی را کشته و ۱۰ هزار نفر نیز زیر آوار مانده‌اند که شمارش نشده‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.