ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ادامه «قتل‌عام» در شمال غزه: اسرائیل با بمباران بیت لاهیا جان دست‌کم ۷۳ نفر را گرفت

ارتش اسرائیل به بمباران غزه و لبنان ادامه می‌دهد. حداقل ۸۷ نفر در حمله شامگاه شنبه اسرائیل به بیت‌لاهیا، در شمال غزه کشته یا مفقود شدند. شمال غزه ۱۶ روز است که تحت محاصره نظامی و بمباران قرار دارد. در عین‌حال اسرائیل اعلام کرد سه مقام ارشد اطلاعاتی حزب‌الله را در حمله به جنوب بیروت کشته است.

اسرائیل با یک حمله گسترده یک بلوک مسکونی معروف به پروژه بیت‌لاهیا را در بخش غربی بیت‌لاهیا هدف قرار داد و ویران کرد.

بر اساس گزارش دفتر رسانه‌ای دولت غزه بسیاری از افراد همچنان زیر آوار گرفتارند و انتظار می‌رود تعداد قربانیان افزایش یابد.

طبق گزارش شبکه الجزیره امدادرسانان در بیت‌لاهیا هنوز در تلاش‌اند تا اجساد را از زیر آوار بیرون بیاورند. پس از یکی از مرگبارترین شب‌ها برای مردم شمال غزه، تا ظهر یکشنبه هفتاد و سه جسد به سردخانه بیمارستان این منطقه منتقل شده‌اند و یک دختربچه نیز از زیر آوار نجات داده شده است.

وزارت بهداشت غزه در آخرین گزارش خود بدون اعلام شمار دقیق کشته‌شدگان، تأیید کرد که مجموعاً ۸۷ نفر پس از حمله اسرائیل به بیت‌لاهیا کشته یا مفقود شده‌اند. این وزارتخانه همچنین افزود که بیش از ۴۰ نفر دیگر نیز زخمی شده‌اند. طبق این گزارش حملات اسرائیل در بیست و چهارساعت گذشته جان ۸۴ فلسطینی دیگر را در غزه گرفته است.

طبق گزارش‌ها نیروهای اسرائیلی علاوه بر تخریب ساختمان‌های مسکونی در شمال غزه در حال انجام دستگیری‌های جمعی هستند.

بیت‌لاهیا کجاست؟

بیت‌لاهیا شهری در شمال نوار محاصره‌شده غزه و نزدیک به جبالیا و بیت‌حانون است.

این سه شهر طی ۱۶ روز گذشته تحت محاصره نظامی اسرائیل بوده‌اند. اسرائیل طی این مدت از ورود مواد غذایی، آب و لوازم پزشکی به این شهرها جلوگیری کرده و همچنین دسترسی به تلفن و اینترنت را قطع کرده است.

شمال غزه همچنان تحت بمباران شدید اسرائیل قرار دارد، از جمله حمله مستقیم به بیمارستان‌ها که باعث زخمی و کشته شدن بیماران شده است.

حسام ابوسفیه، مدیر بیمارستان کمال عدوان در بیت‌لاهیا در یک بیانیه گفت حملات اسرائیل به مخازن آب و شبکه برق بیمارستان آسیب زده و خدمات پزشکی را به شدت مختل کرده است. او افزود منطقه اطراف بیمارستان برای چندین ساعت تحت بمباران شدید و تیراندازی قرار داشته و بیماران و کادر پزشکی را در خطر قرار داده است.

اسرائیل این منطقه را به‌رغم حضور پر ازدحام جمعیت غیرنظامی در آن‌جا بمباران می‌کند؛ بمباران‌هایی که به تأیید مقام‌های رسمی و غیر رسمی، از جمله گزارشگر ویژه سازمان ملل، با قساوت و «سادیسم» همراه است و به‌نظر می‌رسد با قصد پاکسازی شمال غزه از حدود ۴۰۰ هزار فلسطینی ساکن انجام می‌شود.

حملات اسرائيل در روزهای گذشته اردوگاه پناهندگان جبالیا را نیز هدف گرفته است.

بسیاری از فلسطینیان از ترک محل سکونت خود امتناع می‌کنند زیرا معتقدند هر جایی که بروند هدف قرار خواهند گرفت. طبق بیانیه‌ای که اخیراً از سوی سه سازمان حقوق بشری فلسطینی منتشر شده، ساکنان شمال غزه از رفتن به مناطق دیگر خودداری کرده‌اند چرا که نگران‌اند که اگر از «دستورهای غیرقانونی جابجایی اجباری» اسرائیل پیروی کنند، نتوانند به خانه‌های خود بازگردند.

این گروه‌های حقوق بشری تأکید کرده اند: برنامه‌های اسرائیل برای الحاق غزه و اسکان جمعیت شهرک‌نشین خود در آنجا «هر روز بیشتر و واضح‌تر می‌شود».

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد شامگاه شنبه حمله‌ای نیز به بیمارستان اندونزی انجام شده که در آن ۴۰ بیمار و کادر پزشکی زخمی شدند. در این حمله که ژنراتور بیمارستان مورد اصابت قرار گرفته و برق بیمارستان را قطع کرده است، دو بیمار که در وضعیت بحرانی بودند، کشته شدند.

جنبش فتح که کنترل تشکیلات خودگردان فلسطین را در اختیار دارد و دارای قدرت اداری جزئی در کرانه باختری اشغالی است، در بیانیه‌ای دولت راست افراطی اسرائیل را مسئول تمام و کمال «کشتار خونین بیت‌لاهیا» خواند.
طبق گزارش خبرگزاری فلسطینی وفا، این بیانیه از «جهان» خواست تا برای متوقف‌کردن جنگ سازمان‌یافته اسرائیل در غزه که از سوی راست‌افراطی «با نهایت جنایت و نفرت هدایت می‌شود» و «یک توطئه صهیونیستی برای آواره کردن فلسطینیان از سرزمین خود است» کمک کند.

ارتش اسرائیل تأیید کرد به ۱۷۵ هدف در غزه و لبنان حمله کرده است

از سوی مقابل ارتش اسرائیل بدون اشاره به حمله به بیت‌لاهیا اعلام کرد به ۱۷۵ هدف «تروریستی» در غزه و لبنان حمله کرده است، از جمله انبارهای تسلیحات، سایت‌های پرتاب موشک و سایر «زیرساخت»‌های مورد استفاده از سوی حزب‌الله لبنان و حماس.

ارتش اسرائيل همچنین همچنین اعلام کرد که یک «هدف هوایی مشکوک» را در سواحل حیفا در شمال اسرائیل رهگیری کرده است.

اسرائیل به حمله به سایر مناطق غزه نیز ادامه می‌دهد. طبق اعلام سازمان آکسفام در یک حمله‌ اسرائیل به جنوب غزه چهار مهندس آب و کارکنانی که برای تعمیر زیرساخت‌ها به نزدیکی خان یونس می‌رفتند کشته شدند.

از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ تاکنون حداقل ۴۲ هزار و ۶۰۳ نفر در حملات اسرائیل به غزه کشته و ۹۹ هزار و ۷۹۵ نفر زخمی شده‌اند. حداقل ۱۱۳۹ نفر در حملات حماس به اسرائیل در تاریخ ۷ اکتبر ۲۰۲۳ کشته و بیش از ۲۰۰ نفر به اسارت گرفته شده‌اند.

آمار کشته‌شدگان در غزه بسیار بالاتر تخمین زده می‌شود. برآورد می‌شود که حدود ۱۰ هزار جسد در ویرانه‌های گسترده ساختمان‌های تخریب شده در سرتاسر نوار غزه مدفون شده‌اند.

حملات اسرائیل به بیروت و جنوب لبنان، و شلیک موشک از لبنان به شمال اسرائیل

اسرائيل همزمان به حملات خود به لبنان ادامه می‌دهد.

ارتش اسرائیل بامداد یکشنبه در دست‌کم دو حمله بیروت، پایتخت لبنان را هدف قرار داد و حومه جنوبی این شهر را بمباران کرد. ساعاتی بعد ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای گفت که به مقر اطلاعاتی حزب‌الله در جنوب بیروت حمله برده و در این حمله سه مقام مهم این گروه را کشته است. اسرائیل همچنین اعلام کرد که یک کارگاه زیرزمینی تولید سلاح را هم هدف گرفته است. نام اعضای ارشد حزب‌الله لبنان که ادعا می‌شود در این حمله کشته شده اند الحاج عباس سلمه، رضا عباس عیسی و احمد علی حسین اعلام شده است.

ارتش اسرائیل شامگاه شنبه به ده‌ها شهر و روستا در جنوب لبنان حمله کرد و برای سومین بار در هفته جاری شهر نبطیه را هدف قرار داد.

آژانس خبری رسمی لبنان اعلام کرد: «هواپیماهای جنگی … شهر نبطیه را هفت بار بمباران کردند». این آژانس افزود که جنگنده‌های اسرائیلی حملاتی به بیش از ۵۰ شهر و روستا انجام داده اند.

از سوی مقابل ارتش اسرائیل اعلام کرد روز یکشنبه ۷۰ موشک از لبنان به اسرائیل شلیک شده است.

اسرائیل از ۲۳ سپتامبر یک حمله هوایی گسترده علیه لبنان آغاز کرده است که منجر به کشته‌شدن صدها غیرنظامی و آواره شدن بیش از ۱,۳ میلیون نفر شده است.

ادامه تنش‌ها میان جمهوری اسلامی و اسرائیل

خبرگزاری اسوشیتدپرس روز شنبه گزارش داد مقام‌های ایالات متحده آمریکا اعلام کرده‌اند که در حال بررسی نشت اسناد محرمانه‌ای هستند که ارزیابی‌های مربوط به برنامه‌های اسرائیل برای حمله به ایران را نشان می‌دهد.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

این اسناد فاش‌شده که به آژانس ملی اطلاعات جغرافیایی ایالات متحده و آژانس امنیت ملی منتسب شده‌اند، روز جمعه در تلگرام منتشر شدند.

وب‌سایت خبری اکسیوس که اولین بار این نشت اطلاعاتی را گزارش کرد، اعلام کرد که انتشار این مطالب بسیار حساس در زمانی رخ داده که اسرائیل به‌دنبال حمله موشکی ایران در اول اکتبر، هفته‌ها آماده‌سازی برای یک حمله تلافی‌جویانه را به پایان رسانده است.

به گفته اکسیوس این اسناد اقدام‌های انجام‌شده در روزهای اخیر در چندین پایگاه هوایی اسرائیل را شرح می‌دهند، از جمله انتقال مهمات پیشرفته در آماده‌سازی برای حمله به ایران. این اسناد همچنین شامل گزارش‌هایی از آماده‌سازی دقیق واحدهای پهپادی اسرائیل برای حمله هستند.

کانال تلگرامی «اسپکتیتور خاورمیانه» که این اسناد را منتشر کرده، اعلام کرده است که آنها از سوی یک منبع در جامعه اطلاعاتی ایالات متحده ارائه شده‌اند.

در عین حال یک حمله پهپادی به محل اقامت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل تنش‌ها را تشدید کرده است. چند ساعت پس از حمله پهپادی که محل اقامت نتانیاهو را در شهر قیساریه در شمال اسرائیل هدف قرار داد، نتانیاهو بیانیه‌ای صادر کرد و این حمله را به جمهوری اسلامی نسبت داد. نتانیاهو گفت: «تلاش امروز حزب‌الله، گروه نیابتی ایران برای ترور من و همسرم یک اشتباه بزرگ بود». او ایران و گروه‌های نیابتی‌اش را تهدید کرد اگر تلاش کنند به شهروندان اسرائیل آسیب برسانند بهای سنگینی می‌پردازند.

کمی پس از صدور این بیانیه، رسانه‌های اسرائیلی با نقل قول از منابع دیپلماتیک بی‌نام نزدیک به نتانیاهو، ایران را برای آنچه که تلاش برای ترور نتانیاهو نامیدند، مقصر دانستند و گفتند که برای این حمله انتقام گرفته خواهد شد.

جمهوری اسلامی ایران این ادعا را «اتهام‌زنی» خواند و گفت که پیش از این با حمله موشکی به اسرائیل پاسخ داده است. ایران همچنین تهدید کرده است در صورتی که هدف حمله قرار بگیرد، «پاسخی دردناک‌تر» به اسرائیل خواهد داد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.