ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اسرائیل پایان حملات هوایی شبانه به ایران را اعلام کرد؛ از جمله اهداف سایت‌های تولید موشک‌های بالستیک

سه موج حملات هوایی اسرائیل به ایران در شب ۲۶ اکتبر پایان یافت. حوالی ساعت هفت صبح به وقت تهران، ارتش اسرائیل از تکمیل عملیات شبانه‌اش خبر داد. ارتش اسرائیل اعلام کرد که این حملات سایت‌های نظامی ایران، از جمله پدافندهای هوایی و سایت‌های تولید موشک‌های بالستیک را هدف قرار داده است.

شامگاه پنجم آبان (۲۶ اکتبر)، حوالی دو بامداد ابتدا کاربران شبکه‌های اجتماعی از شنیدن صدای چندین انفجار در غرب تهران خبر دادند. سپس رسانه‌های داخلی ایران، از جمله تسنیم و شبکه خبر، تأیید کردند که در غرب تهران صدای چند انفجار شنیده شده است. ارتش اسرائیل تایید کرد که به اهداف نظامی در ایران حمله کرده است.

حوالی ساعت هفت صبح به وقت تهران، ارتش اسرائیل از تکمیل عملیات شبانه‌اش خبر داد.

در پایان حمله شبانه اسرائیل، رسانه تسنیم در ایران گزارش داد که این حملات «برخی نقاط تهران، خوزستان و ایلام» را هدف قرار داده و «برخی اصابت‌ها» نیز صورت گرفته است.

قرارگاه پدافند هوایی ایران با صدور اطلاعیه‌ای از مقابله موفق با حمله اسرائیل خبر داد و نوشت:

...باوجود هشدارهای قبلی مسئولین جمهوری اسلامی به رژیم جنایتکار و غیرقانونی صهیونیستی مبنی بر پرهیز از هرگونه اقدام ماجراجویانه، این رژیم جعلی بامداد امروز در اقدامی تنش‌زا، نقاطی از مراکز نظامی در استان‌های تهران، خوزستان و ایلام را مورد هجوم قرار داده که ضمن رهگیری و مقابله موفق توسط سامانه یکپارچه پدافند هوایی کشور با این اقدام تجاوزکارانه، آسیب‌های محدودی به برخی از نقاط وارد شده که ابعاد این حادثه در دست بررسی است.

بارک راوید، روزنامه‌نگار اسرائیلی در آکسیوس نوشت که سه منبع آگاه به او اعلام کرده‌اند که اسرائیل روز جمعه پیش از حمله هوایی به ایران به این کشور پیام هشدارآمیزی فرستاده و از آن‌ها خواسته که به حملات شامگاه ۲۶ اکتبر پاسخی ندهند. به گفته راوید، این موضوع از این منظر اهمیت دارد که نشان‌دهنده تلاش برای محدود کردن تبادلات مداوم حملات بین اسرائیل و ایران و جلوگیری از تشدید تنش است.

گزارش ارتش اسرائیل از پایان عملیات شبانه حمله به ایران

به گزارش تایمز اسرائیل، در ساعت ۶:۴۵ بامداد به وقت تهران، مقامات ارتش اسرائیل در نشستی با خبرنگاران اعلام کردند که حملات هوایی شبانه اسرائیل علیه اهداف نظامی ایران تکمیل شده است. ارتش اسرائیل این عملیات را «روزهای توبه» نام‌گذاری کرده است.

به گفته ارتش، ده‌ها هواپیمای نیروی هوایی اسرائیل، از جمله جت‌های جنگنده، سوخت‌رسان‌ها و هواپیماهای جاسوسی، در این حملات شرکت داشته‌اند و همه بدون آسیب به پایگاه‌های خود بازگشته‌اند.

ارتش اسرائیل اعلام کرد که این حملات سایت‌های نظامی ایران، از جمله پدافندهای هوایی و سایت‌های تولید موشک‌های بالستیک را هدف قرار داده است.

چند موج حمله به اهداف نظامی

حملات اسراییل به ایران در چند موج اتفاق افتاد. در حوالی ساعت پنج صبح به وقت تهران، و سه ساعت بعد از حمله اولیه اسرائیل به غرب تهران، کاربران در شبکه‌های اجتماعی ویدئوهایی از صداهای مهیب، صدای پدافند هوایی و اشیای نورانی در حال پرواز در آسمان شب شرق و مرکز تهران منتشر کردند.

هم‌زمان با موج دوم حمله اسرائیل به ایران، تهران آسمانش را بست. سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری از لغو و ابطال پروازها در همه مسیرها تا اطلاع ثانوی خبر داد. او گفت: «برقراری مجدد پروازها از طریق شرکت‌های هواپیمایی به مسافرانی که بلیت تهیه کرده‌اند، اطلاع‌رسانی خواهد شد.»

بارک راوید، در حین موج دوم حملات در ایکس نوشت:

مقامات آمریکایی و اسرائیلی اعلام کرده‌اند که سه موج حمله صورت گرفته است. موج اول بر سامانه پدافند هوایی ایران متمرکز بود و موج‌های دوم و سوم بر پایگاه‌ها و سایت‌های تولید موشک و پهپاد تمرکز داشت.

وحید آنلاین ویدئویی منتشر کرده که برخورد و انفجار در شرق تهران را گزارش می‌کند. زمانه به‌طور مستقل نمی‌تواند صحت این تصاویر را تأیید کند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

در آغاز موج دوم فعالیت پدافند دفاعی ایران و گزارش صدای انفجار در شرق و مرکز تهران، واشنگتن پست به نقل از یک منبع اسرائیلی که نامش فاش نشده است، نوشت که انتظار می‌رود حملات اسرائیل به ایران چند ساعت ادامه یابد.

موج دوم حملات هوایی اسرائیل ساعت پنج صبح

در ابتدا، کاربران شبکه‌های اجتماعی در شرق تهران از دیدن پدافند هوایی و اشیای نورانی در آسمان شب خبر دادند و صدای انفجارهایی را گزارش کردند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

کانال ۱۲ اسرائیل و خبرنگاران خبرگزاری‌های خارجی، از جمله خبرگزاری فرانسه و رویترز، نیز خبر این موج دوم حملات را به نقل از کاربران یا از محل وقوع اطلاع‌رسانی کردند. کانال ۱۲ گزارش داد که اولین موج حملات هوایی اسرائیل، تاسیسات تولید موشک و پدافند هوایی ایران را هدف قرار داده است.

خبرگزاری تسنیم از صدای شلیک ممتد پدافند در مرکز تهران خبر داد و ویدیوهایی از آسمان مرکز شهر تهران با صدای پدافند هوایی منتشر کرد.

رویترز نیز نوشت که حداقل صدای چهار انفجار دیگر در شرق تهران گزارش شده است.

میلاد علوی، روزنامه‌نگار مستقر در ایران، در حین موج دوم حملات در شبکه ایکس نوشت که در کرج، «در محله‌های مهرشهر،کیانمهر،گلشهر و محمدشهر صداهایی شبیه به انفجار شنیده شد ولی فعلا نه خبری از قطعی آب و برق است و نه کندی اینترنت. پیگیری‌ها نشان می‌دهد تاسیسات آب و برق هم آسیبی ندیده است. دودی هم در آسمان دیده نمیشود.»

اولین حمله ساعت دو بامداد به وقت تهران

به دنبال این اخبار، باراک راوید، روزنامه‌نگار اسرائیلی، به نقل از دو منبع رسمی این کشور اعلام کرد که اسرائیل به ایران حمله هوایی کرده است. او همچنین به گفته یک مقام اسرائیلی نوشت کابینه سیاسی-امنیتی اسرائیل دستور حمله به ایران را عصر جمعه در یک تماس «کنفراس تلفنی امن» تایید کرده است.

براوید در رسانه آکسیوس نوشت: دو منبع آگاه به او اعلام کردند که اسرائیل در اوایل صبح شنبه به وقت محلی به تلافی حمله موشکی بالستیک گسترده ایران در اول اکتبر، حمله خود را علیه ایران آغاز کرد.

خبرگزاری فارس، نزدیک به حکومت ایران، نوشت که بررسی‌ها و پیگیری‌های اولیه خبرنگارانش نشان می‌دهد چند پایگاه نظامی در غرب و جنوب‌ غرب تهران هدف حمله اسرائیل بوده است. این رسانه و تسنیم اعلام کردند که صداهای شنیده شده در تهران از جمله مربوط به فعالیت پدافند هوایی ایران است.

دفتر نخست‌وزیری اسرائیل تصویری از بنیامین نتانیاهو در حین حملات هوایی اسرائیل به ایران منتشر کرده است.

ارتش اسرائیل حمله به ایران را تایید کرد

حساب کاربری ارتش اسرائیل در شبکه ایکس در بیانیه‌ای به فارسی حمله این کشور به ایران را تایید کرد و نوشت:

ارتش اسرائیل هم اکنون در جواب به حملات متدوام رژیم ایران برعلیه اسرائیل طی ماه‌های گذشته و مطابق با دستورالعمل‌های رده‌های سیاسی، بطور دقیق به اهداف نظامی در ایران حمله می‌کند. ارتش اسرائیل در حمله و دفاع کاملا آماده است و ما تحولات ایران و نیروهای نیابتی آن را دنبال می‌کنیم.

در حساب انگلیسی ارتش اسرائیل، دنیل هاگاری، سخنگوی نیروهای دفاعی اسرائیل، در پیامی تصویری، حمله اسرائیل به ایران را تأیید کرد و گفت که ارتش اسرائیل در حال حاضر در حال «حملات دقیق به اهداف نظامی» در ایران است.

او افزود که این حمله در پاسخ به «حملات مستمر رژیم ایران علیه دولت اسرائیل» در هفت جبهه صورت گرفته است.

دفتر نخست‌وزیری اسرائیل تصویری از بنیامین نتانیاهو در حین حملات هوایی اسرائیل به ایران منتشر کرده است. در این تصویر، او در پناهگاهی در کنار یوآو گالانت، وزیر دفاع، و فرماندهان ارتش اسرائیل در تل آویو دیده می‌شود. دفتر نتانیاهو اعلام کرد که در حین حمله به ایران، او در پناهگاهی در پایگاه نظامی کریا بوده است.

گزارش کاربران و رسانه‌های ایران از صداهای انفجار

برخی از کاربران در غرب تهران تعداد انفجارها را پنج عدد و در فاصله دور توصیف کردند. شبکه خبر صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که برخی از صداهای «مهیب» اطراف تهران مربوط به فعال شدن پدافند هوایی ایران است.

تسنیم در اخبار تکمیلی مربوط به صداهای انفجار نوشت:

تا این لحظه چیزی مبنی بر شنیده شدن صدای موشک یا هواپیما در آسمان تهران گزارش یا رویت نشده است.

همچنین افزود که فرودگاه‌های امام خمینی و مهرآباد تهران در وضعیت عادی هستند و «اتفاقی در این فرودگاه‌ها رخ نداده است».

آمریکا: در حمله اسرائیل به ایران شرکت نداشتیم

‌شان ساوت، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، پس از آغاز حملات اسرائیل به ایران در بیانیه‌ای اعلام کرد ایالات متحده آمریکا در این حملات مشارکت نداشته است. او افزود:

ما می‌دانیم که اسرائیل در حال انجام حملات نقطه‌زن به اهداف نظامی در داخل ایران است تا در واکنش به حمله موشکی ایران در اول اکتبر از خود دفاع کند. برای اطلاعات بیشتر، به دولت اسرائیل در رابطه با عملیات‌شان ارجاع می‌دهیم.

واشنگتن پست به نقل از یک مقام دفاعی ایالات متحده نوشت که لوید آستین، وزیر دفاع این کشور، و همتای اسرائیلی‌اش، یوآو گالانت، طی یک تماس تلفنی در حین عملیات اسرائیل با هم گفت‌وگو کردند.

خبرگزاری سی‌ان‌ان آمریکا به نقل از یک منبع نظامی اسرائیلی که نامش فاش نشده است، نوشت که حمله تلافی‌جویانه اسرائیل زیرساخت‌های نفت و انرژی ایران را هدف قرار نداده است.

این منبع تأیید کرد که حمله به ایران «۱۰۰ درصد کار اسرائیل» بوده، اما همچنان «همکاری» با ایالات متحده، از جمله در زمینه دفاع هوایی، وجود دارد.

اوایل ماه اکتبر، جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، در تماسی تلفنی با بنیامین نتانیاهو از او خواست که حمله به ایران را به اهداف نظامی محدود کند و به تأسیسات نفتی یا هسته‌ای آسیب نرساند.

فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) روز جمعه و حدود هشت ساعت پیش از حمله اسرائیل به ایران اعلام کرد که جت‌های جنگنده F-۱۶ آمریکایی برای تقویت نیروی هوایی آمریکا در خاورمیانه مستقر شده‌اند. در بیانیه سنتکام آمده است که این جنگنده‌ها روز جمعه از پایگاهی در آلمان به پایگاه دیگری در خاورمیانه رسیدند. سنتکام نام پایگاه در خاورمیانه را ذکر نکرد، اما خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) در واکنش به این خبر نوشت که نزدیک‌ترین پایگاه به اسرائیل که می‌تواند این هواپیماها به آن منتقل شده باشد، «پایگاه هوایی موفق سالتی در ازرق اردن» است که به عنوان مرکز اصلی عملیات نیروی هوایی آمریکا در منطقه عمل می‌کند.

روزنامه تحقیقی اینترسپت در ۱۴ سپتامبر ۲۰۲۴ گزارش داد که وزارت دفاع ایالات متحده در حال ساخت تاسیساتی در اسرائیل برای نگهداری هواپیماهای سوخت‌رسان ساخت ایالات متحده، از جمله KC-46A پگاسوس، است. این روزنامه نوشت که این هواپیماهای سوخت‌رسان می‌توانند در حملات هوایی اسرائیل به ایران به هواپیماهای اسرائیلی سوخت‌رسانی کنند.

یک سال پیش، اسرائیل و آمریکا در مانوری مشترک از این هواپیماهای سوخت‌رسان، از جمله KC-135 و KC-46، استفاده کرده بودند.

علاوه بر هواپیماهای سوخت‌رسان، که آمریکا به طور رسمی درباره درگیری احتمالی آنها در جنگ ایران و اسرائیل صحبتی نکرده است، از میانه اکتبر ایالات متحده برای تقویت پدافند هوایی اسرائیل پس از حملات موشکی ایران، سامانه ضد موشکی پیشرفته پاد را نیز به اسرائیل ارسال کرده است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • در جستجوی صلح بشر

    سلام لطفا جنگ را تمام کنید انسان ها ما برای دوستی و صلح به دنیا آمدیم. اسرائیل و فلسطین با هم دوست باشید با جنگیدن به جایی نمیرسید. ما همه انسان و به لطف خداوند نفس داریم من کاملا بی طرفانه بدون جبهه گیری از کشوری میگم جنگ را تمام کنید‌

  • سعید از اصفهان

    سپاس از پوشش کامل و به موقع خبر رویارویی رژیم جمهوری اسلامی و اسرائیل.