ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

واکنش‌های بین‌المللی به حملات اسرائیل علیه ایران

مقام‌های جمهوری اسلامی می‌گویند خسارات حمله اسرائیل محدود بود. ارتش از کشته‌شدن دو نیرویش گفت و خارجی‌ها خواستار خویشتن‌داری ایران شدند.

سه موج حملات هوایی اسرائیل به ایران در بامداد ۵ آبان/ ۲۶ اکتبر خاورمیانه را یک گام دیگر به آغاز جنگ تمام‌عیار نزدیک‌تر کرد. حوالی ساعت هفت صبح به وقت تهران، ارتش اسرائیل از تکمیل عملیات شبانه‌اش خبر داد. ارتش اسرائیل اعلام کرد که این حملات سایت‌های نظامی ایران، از جمله پدافندهای هوایی و سایت‌های تولید موشک‌های بالستیک را هدف قرار داده است. مقام‌های ایرانی اما می‌گویند خسارات محدود بوده است هر چند بعدتر ارتش بیانیه داد و گفت که دو نیرویش در حملات اسرائیل کشته‌شده‌اند.

چهره‌ها، کشورها و گروه‌های سیاسی واکنش‌‌های متفاوتی به حمله اسرائیل به ایران داشته‌اند. پرهیز از تشدید تنش و خویشتن‌داری طرفین در بیانیه‌های رسمی کشورها تکرار شده است. شاید به این امید که چرخه تشدید‌شونده تنش میان تهران و بیت‌المقدس از کار بیفتد.

یک مقام دولت بایدن: با ایران در تماسیم، پاسخ بدهند از اسرائیل دفاع می‌کنیم

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام ارشد دولت بایدن نوشت که به نظر می‌رسد که حملات اسرائیل به اماکن نظامی در ایران پاسخی هدفمند و متناسب به حملات قبلی تهران بوده و احتمال آسیب رسیدن به غیرنظامیان اندک است.

این مقام مسئول با بیان اینکه این باید پایانی برای تبادل آتش مستقیم بین دو کشور وجود داشته باشد، گفت:

آمریکا کانال‌های ارتباطی متعدد مستقیم و غیرمستقیم با ایران دارد که (از طریق آن‌ها) موضع خود را به صراحت اعلام کرده است.

این مقام گفت:

اگر ایران تصمیم بگیرد که پاسخ دهد، ما آمادگی کامل برای دفاع و حمایت از اسرائیل را داریم و اگر ایران این تصمیم ناگوار را بگیرد، عواقبی در پی خواهد داشت. اما تا آنجا که به ما مربوط می‌شود، این (حمله اسرائیل) باید پایان رویارویی مستقیم دو کشور باشد.

نخست وزیر بریتانیا: اسرائیل حق دفاع از خود را دارد، ایران پاسخ ندهد

کی‌یر استارمر، نخست‌وزیر بریتانیا در واکنش به حمله اسرائیل از حق آن کشور برای دفاع از خود در کنار تلاش برای کاستن از سطح تنش گفت.

استارمر گفت:

موضع من واضح است. اسرائیل حق دارد از خود در برابر تجاوزات ایران دفاع کند. من به همان اندازه واضح می‌گویم که ما باید از تشدید بیشتر تنش در منطقه اجتناب کنیم و از همه طرف‌ها بخواهیم که خویشتن داری نشان دهند. ایران نباید پاسخ دهد.

عربستان سعودی بدون اشاره به اسرائیل محکوم کرد

عربستان سعودی حمله نظامی به جمهوری اسلامی ایران را محکوم کرد ولی در بیانیه رسمی‌اش نامی از طرف حمله کننده یعنی اسرائیل نیاورد.

عربستان سعودی این حمله را «نقض حاکمیت ایران و نقض قوانین و موازین بین‌المللی» خواند و آن را محکوم کرد.

ریاض گفت که موضع‌اش «مخالفت با ادامه تشدید تنش در منطقه و گسترش درگیری» است و هشدار داد که تداوم وضع کنونی می‌تواند «امنیت و ثبات کشورها و مردم منطقه را تهدید کند».

عربستان سعودی از همه طرف‌های مناقشه خاورمیانه خواست خویشتن‌داری کنند و تنش‌ها را کاهش دهند.

بیانیه وزارت خارجه پاکستان

پاکستان هم حملات اسرائیل را محکوم کرد و در بیانیه رسمی‌اش گفت که «این حملات مسیر صلح و ثبات منطقه را تضعیف می‌کند و همچنین سبب تشدید خطرناک تنش در منطقه‌ای می‌شود که از قبل هم ناآرام بود».

پاکستان صریح‌ترین واکنش را در شماتت اسرائیل داشت و در بیانیه‌اش گفت که «اسرائیل مسئولیت کامل چرخه فعلی تشدید و گسترش درگیری را بر عهده دارد».

اسلام‌آباد از شورای امنیت سازمان ملل خواست که «نقش خود را برای حفظ صلح و امنیت بین المللی ایفا کند و گام‌های فوری برای پایان دادن به بی پروایی اسرائیل در منطقه و رفتار جنایتکارانه آن‌ها بردارد.»

امارات متحده عربی: به شدت محکوم می‌کنیم

وزارت خارجه امارات متحده عربی هم بیانیه داد و حمله اسرائيل را محکوم کرد. بیانیه امارات شباهت بسیاری به موضع رسمی ریاض داشت. در این بیانیه آمده است که امارات «به شدت حمله نظامی جمهوری اسلامی ایران را محکوم می‌کند و نسبت به ادامه تشدید تنش و تأثیر آن بر امنیت و ثبات منطقه ابراز نگرانی عمیق می‌کند».

این وزارتخانه بر «اهمیت اعمال بالاترین سطوح خویشتن‌داری و خرد برای جلوگیری از خطرات و گسترش درگیری‌ها» تاکید کرد.

عراق: اسرائیل تجاوزکار است

دفتر نخست وزیر عراق در بیانیه‌ای گفت که «اسرائیل به سیاست‌های تهاجمی خود و گسترش درگیری‌ها در منطقه ادامه می‌دهد».

در این بیانیه آمده است که عراق بر موضع قاطع خود برای برقراری آتش بس در غزه و لبنان و تلاش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی جامع برای حمایت از ثبات در منطقه تاکید می‌کند.

حماس: آمریکا مسئول عواقب این حمله است

حماس هم در کانال تلگرامی خود بیانیه‌ای منتشر کرد و گفت که حمله اسرائیل به جمهوری اسلامی ایران و هدف قرار دادن پایگاه‌های نظامی در استان‌های مختلف را به شدت محکوم می‌کنند.

در این بیانیه آمده است که مسئولیت کامل عواقب این تجاوز نظامی با آمریکا است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.