ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شورشیان اوکراین نیروهای دولتی را به حمله خمپاره‌ای متهم کردند

استقرار گسترده نیروهای روسیه در مرز اوکراین برای هفته‌ها به بیم از تهاجم روسیه به این کشور دامن زد. بر اساس اطلاعات ایالات متحده آمریکا، بیش از ۱۰۰ هزار سرباز روسی در منطقه مرزی مستقر شده‌اند. حال روسیه می‌گوید بخشی از نیروهایش را از مرز با اوکراین عقب کشیده است. مقام‌های اوکراینی و ناظران غربی می‌گویند ادعای روسیه درست نیست. در واکنش به تحرکات نیروهای روسیه، غرب نیز حضور نظامی خود در شرق اروپا را افزایش داده است.

جدایی‌طلبان تحت حمایت روسیه در شرق اوکراین نیروهای دولتی را متهم کرده‌اند که در ۲۴ ساعت گذشته چهار بار به خاک آنها آتش گشوده‌اند و گفته‌اند که در تلاش هستند تا مشخص کنند که آیا کسی زخمی یا کشته شده است.

این اظهارات در بیانیه‌ای از سوی نمایندگان جمهوری خودخوانده خلق لوهانسک صادر شد. در این بیانیه آمده است که نیروهای اوکراینی در چهار حادثه جداگانه از خمپاره‌انداز، نارنجک‌انداز و یک مسلسل استفاده کرده‌اند.

اوکراین یا سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) که اوضاع در شرق اوکراین را زیر نظر دارد، هنوز واکنشی رسمی به به این خبر نشان نداده‌اند. اما یک منبع دیپلماتیک به شکل غیررسمی به رویترز گفت که ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا در روز پنجشنبه چندین رویداد گلوله باران را در امتداد خط تماس شورشیان مورد حمایت روسیه و نیروهای دولتی در شرق اوکراین ثبت کرده‌اند. نیروهای سازمان امنیت و همکاری اروپا در روزهای گذشته تعدادی از ناظرین خود را از این منطقه خارج کرده بودند.

چنین حوادثی در هشت سال گذشته بارها رخ داده است. اما هر گونه تشدید درگیری چند ساله بین جدایی‌طلبان مورد حمایت روسیه که در سال ۲۰۱۴ بخش‌هایی از خاک شرق اوکراین را تصرف کردند، می‌تواند به تشدید تنش‌ها بین روسیه و غرب دامن بزند.

جدایی طلبان پیش‌تر گفته بودند که نیروهای کیف قلمرو آنها را با خمپاره گلوله‌باران کرده‌اند و تنش‌ها را در بحبوحه بن‌بست مذاکرات بین روسیه و غرب افزایش داده‌اند. دولت اوکراین نیز به نوبه خود شورشیان را به استفاده از توپخانه متهم کرد.

در تحولی دیگر در این منطقه، بیش از ۷۲۰ هزار نفر از ساکنان مناطق تحت کنترل شورشیان در شرق اوکراین تابعیت و پاسپورت روسیه را دریافت کرده‌اند. این را خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده است.

اوکراین این اقدام را به عنوان تلاشی برای گسترش نفوذ روسیه در منطقه مورد مناقشه تلقی کرده است.

علاوه بر اعطای سریع شهروندی، روسیه به ساکنان جمهوری‌های خودخوانده دونتسک و لوهانسک عضویت در حزب حاکم کرملین و مزایای دیگری مانند واکسن‌های کووید یا اولویت‌های تجاری برای تولیدکنندگان محلی را پیشنهاد داده است.

دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین هفته گذشته از اتحادیه اروپا خواست تا تحریم‌هایی را علیه روسیه به دلیل «صدور انبوه غیرقانونی پاسپورت روسی برای شهروندان اوکراینی» اعمال کند.

قانونگذاران دومای روسیه سه‌شنبه ۲۶ بهمن / ۱۵ فوریه پیش‌نویس قطعنامه‌ای را تصویب کردند که بر اساس آن از ولادیمیر پوتین خواسته شده که دونتسک و لوهانسک، مناطق جدایی‌طلب در شرق اوکراین را به‌عنوان مناطق مستقل به رسمیت بشناسد. با تصویب این قطعنامه، دوما آن را برای امضای پوتین به کاخ کرملین ارسال خواهد کرد.

ویچسلاو والودین، رئیس دومای روسیه پیش از این، موضوع به‌رسمیت شناختن جدایی‌طلبان شرق اوکراین را «بسیار مهم» خوانده و گفته بود، تمام فراکسیون‌های حاضر در دوما ظاهراً با این طرح پیشنهادی موافق‌اند. حزب کمونیست روسیه نیز ماه گذشته با ارائه این پیش‌نویس موافقت کرده بود. روسیه دولت اوکراین را به سرکوب اتباع روس و روس‌زبانان ساکن مناطق شرقی این کشور متهم می‌کند.

به‌رسمیت شناختن دونتسک و لوهانسک در منطقه موسوم به دونباس از سوی روسیه می‌تواند احتمال الحاق این منطقه به روسیه را تقویت کند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • *** !!! ***

    اینکه چی شد سرنوشت جنگ تغییر کرد !