ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نتانیاهو می‌گوید در هر سناریوی پس از جنگ با تشکیل کشور فلسطینی مخالف است

در حالی‌که آمریکا از راه‌ حل «دو کشور» به‌عنوان راهی برای تأمین امنیت واقعی اسرائیل یاد می‌کند و نابودی کامل حماس را ناممکن می‌داند، نتانیاهو تأکید دارد که جنگ را ادامه خواهد داد و با تشکیل کشور فلسطین مخالف است. در اعتراض به بی‌توجهی دولت به آزادی اسرا در تل‌آویو تظاهرات اعتراضی انجام شده و تنش‌ها در دریای سرخ شدت گرفته است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در یک کنفرانس تلویزیونی گفت که هرگونه تماس از سوی ایالات متحده آمریکا برای کاهش تهاجم نظامی اسرائیل به نوار غزه یا گام برداشتن به سوی تأسیس یک دولت فلسطینی پس از جنگ را رد می‌کند. امری که به سرعت واکنش منفی کاخ سفید را به دنبال داشت.

این اظهار نظر نتانیاهو تنها یک روز پس از آن بیان شد که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، در مجمع جهانی اقتصاد (WEF) در داووس گفته بود راه‌ حل دو کشور مطمئن‌ترین راهی است که هم از اسرائیل حفاظت می‌کند، هم کشورهای عربی را متحد می‌کند و هم ایران را منزوی می‌کند. او گفته بود «بدون حرکت به سوی دولت فلسطینی» اسرائیل به «امنیت واقعی» دست نخواهد یافت. هفته گذشته نیز کاخ سفید اعلام کرده بود که اکنون «زمان مناسبی» برای کاستن از شدت تهاجم نظامی به غزه است.

در پاسخ به این اظهارات وزیر خارجه آمریکا، نتانیاهو در کنفرانس خود با حالتی تدافعی بارها تأکید کرد که تا رسیدن به هدفش (نابودی کامل حماس و بازگرداندن تمام گروگان‌های در دست حماس) شدت حملات نظامی‌‌اش را کاهش نخواهد داد. او با رد انتقادهایی که اهداف اسرائیل را غیرقابل دست‌یابی می‌خوانند قسم‌خورد که تا ماه‌ها فشار را ادامه دهد: «ما به هیچ‌چیز کم‌تر از پیروزی مطلق قانع نمی‌شویم.»

آسوشیتدپرس گزارش کرده است که تنش‌های رفت و برگشتی میان اسرائیل و آمریکا، بازتابی از شکاف عمیق میان این دو متحد بر سر ابعاد جنگ اسرائیل و برنامه‌اش برای آینده‌ سرزمینی است که تحت اشغالش است. جان کربی، سخنگوی امنیت کاخ سفید نیز گفته است که «ما به‌وضوح دیدگاه‌های متفاوتی داریم».

حمله حماس در روز ۱۵مهرماه / ۷ اکتبر به مرگ ۱۲۰۰ نفر منجر شد و ۲۵۰ نفر نیز به اسارت او در آمدند. اسرائیل باور دارد که هنوز ۱۳۰ نفر در اسارت حماس هستند. در مقابل، حمله‌ اسرائیل به غزه یکی از مرگبارترین کارزارهای نظامی تاریخ معاصر است. به گزارش مقامات بهداشتی غزه، تاکنون نزدیک به ۲۵هزار فلسطینی کشته شده‌اند و از ۲,۳ میلیون نفر جمعیت غزه، نزدیک به ۸۵ درصد آواره شده‌اند، بسیاری از ساختمان‌ها تخریب شده‌اند، بیمارستان‌ها از کار افتاده‌اند یا کاملاً نابود شده‌اند و هیچ دانشگاهی در غزه سالم نمانده است. ابعاد کشتار توجه بین‌المللی را به خود جلب کرده و جامعه بین‌الملل مکرراً توقف تهاجم‌ها را درخواست می‌کند. آمریکا نیز که در روزهای ابتدایی جنگ از متحدش حمایت می‌کرد، مدتی است که ابراز نگرانی می‌کند و از اسرائیل می‌خواهد که برنامه‌ و چشم‌اندازش برای غزه‌ پس از جنگ را شفاف کند.

پیش‌تر و در پی درخواست آمریکا، یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، برنامه‌های این کشور سناریوهای آینده برای پس از جنگ را تشریح کرده بود. او گفته بود که حماس دیگر کنترل غزه را نخواهد داشت ولی با این‌حال اداره‌ نوار غزه برعهده فلسطینی‌ها خواهد بود و اسرائیل در غزه هیچ حضور غیرنظامی‌ای نخواهد داشت. این برنامه برای آمریکا قانع‌کننده نیست و قابل دست‌یابی به نظر نمی‌رسد.

همچنین، در اسرائیل نیز بی‌توجهی دولت نسبت به آزادسازی اسیران اعتراضات را برانگیخته است. به گزارش روزنامه اسرائیلی هاآرتص، روز گذشته پنج‌شنبه ۲۸ دی / ۱۸ ژانویه هزاران نفر علی‌رغم مخالفت پلیس به خیابان‌های تل‌آویو آمدند و به آزاد نشدن اسیران، کشته شدن غیرنظامیان فلسطینی و نبود امنیت اعتراض کردند.

گسترش جنگ در منطقه

آمریکا می‌گوید حوثی‌ها با موشک یک نفتکش را هدف گرفته‌اند اما آسیبی به آن وارد نشده است. حوثی‌های مورد حمایت ایران، روز گذشته به یک نفتکش تحت مالکیت آمریکا موشک بالستیک ضدکشتی شلیک کردند اما آن‌طور که ارتش آمریکا گزارش کرده است هیچ آسیب و صدمه‌ای به نفتکش وارد نشده است.

این حادثه در میان تنش‌هایی رخ می‌دهد که هر لحظه در دریای سرخ شدت می‌گیرند. به گزارش رویترز، تجارت بین‌المللی تحت تأثیر این تنش‌ها قرار گرفته است. حوثی‌ها که کنترل بیش‌تر مناطق یمن را به دست دارند، اوایل روز پنج‌شنبه مسئولیت حمله‌ها را به عهده گرفتند و گفتند کشتی مورد هدف آن‌ها، «چم رنجر» را مستقیماً مورد اصابت قرار داده‌اند.

سرویس‌ نظارتی تانکر ترکر (TankerTrackers.com) گزارش داده است که «کشتی کوچک حامل مواد شیمیایی از بندرگاه جده‌ عربستان سعودی در دریای سرخ به سوی کویت حرکت کرده است اما AIS آن (سامانه شناسایی خودکار) آفلاین شده و درست پیش از طی کردن راهش در جنوب یمن در روز سه‌شنبه خاموش بوده است.

حالا هفته‌هاست که حمله‌های حوثی‌ها در دریای سرخ تجارت میان آسیا و اروپا را با مشکل مواجه کرده و هشداری به قدرت‌های جهانی درباره‌ افزایش تنش‌‌ها صادر کرده است. حوثی‌ها می‌گویند در همبستگی با فلسطینی‌ها به کشتی‌ها حمله می‌برند. هفته گذشته آمریکا در واکنش، به پایگاه‌های حوثی‌ها در یمن حمله هوایی کرد و این هفته نیز آن‌ها را به فهرست «گروه‌های تروریستی» باز گرداند.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا گفته است که حمله به حوثی‌ها از سوی آمریکا ادامه خواهد یافت. ارتش آمریکا روز چهارشنبه ۲۷ دی / ۱۷ ژانویه گفته بود که نیروهایش در چهارمین روز از حملات آمریکا در کمتر از یک هفته، ۱۴ موشک حوثی‌ها را که برای شلیک از یمن آماده شده بودند، منهدم کرد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.