ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

یک بام و دو هوای خانه سینما در پرونده نوید میهن‌دوست

فرشته نزاکتی ــ ندا میهن‌دوست از خانه سینما به خاطر رویکرد متفاوتش در پرونده برادرش، نوید میهن‌دوست، سینماگر زندانی گلایه دارد. چند دلیل احتمالی برای این «رویکرد متفاوت» وجود دارد. یکی از احتمال‌ها وجود نام مسیح علی‌نژاد در این پرونده است.

اتهام‌های نوید میهن‌دوست ساخت فیلم‌ درباره مسیح علی‌نژاد و همچنین اقدام به ساخت فیلم درباره دختران خیابان انقلاب است. فیلم اول هرگز پخش نشد و فیلم دوم هرگز ساخته نشد، با این‌حال برچسب «اقدام علیه امنیت کشور» باعث به زندان رفتن نوید میهن‌دوست شد.

ندا میهن‌دوست در گفت‌وگو با زمانه به جنبه‌های دیگری از پرونده برادر فیلمساز هنرمندش، از جمله رویکرد خانه سینما اشاره می‌کند. این گفت‌وگو را در ادامه می‌شنوید و می‌بینید:

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

نوید میهن‌دوست در ۱۳ آذر ۱۳۹۸ توسط وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی دستگیر شد و در بند ۲۰۹ زندان اوین به مدت حدود دو ماه در بازداشت بود و در ۱۴ بهمن با تودیع وثیقه ۸۵۰ میلیون تومانی به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان آزاد شد. برای اجرای حکم از ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ به زندان اوین فراخوانده شد و هم‌اکنون در زندان اوین زندانی است.

ندا میهن‌دوست، خواهر این فیلمساز در گفت‌وگو با زمانه می‌گوید:

در این مدت تغییر خاصی در پرونده اتفاق نیفتاده. نوید با حکم سه سال در زندان است. اولین درخواست عفو رد شد با این استدلال که حتما باید یک سوم حکم سپری شده باشد که الان این اتفاق افتاده و برای همین هم مجدداً درخواست عفو داده‌ایم.

ندا در ادامه در انتقاد از رویکرد خانه سینما در پرونده برادرش می‌گوید:

به خانه سینما مراجعه کردیم. در زمان مدیریت منوچهر شاهسواری، خانه سینما وارد عمل شد اما در زمان مدیریت فعلی، در زمان ریاست محمد مهدی عسگرپور بر خانه سینما، به ما پاسخ مشخصی نمی‌دهند و در همان حال کاری هم نمی‌کنند. نه بیانیه‌ای صادر می‌کنند و نه دست به رایزنی می‌زنند.

ندا میهن‌دوست در ادامه چند احتمال را مطرح می‌کند: «خانه سینما در پرونده سینماگران معروفی مثل پناهی و رسول‌اف دخالت کردند. اعتباری هم برای خودشان خریدند و کسب کردند. اما در مورد نوید تا الان این کار را نکردند. شاید یک دلیلش نام خانم مسیح‌علی‌نژاد در این پرونده باشد.»

ندا می‌گوید:

گلایه من است که مسئولان خانه سینما شفاف نیستند و به یک معنی ما را بازی می‌دهند. البته این احتمال هم هست که نهادهای اطلاعاتی آن‌ها را بازی می‌دهند. اما اگر واقعاً ابتکار عمل دست خودشان است، این رویکرد شرم‌آور است.

اندیشه را نمی‌توان در بند کرد

۳۰ فروردین ۱۴۰۰، ۱۸۰ تن از سینماگران و هنرمندان ایرانی، با امضای نامه‌ای خواستار لغو سریع حکم زندان ۴۲ ماهه برای نوید میهن‌دوست شدند. در این نامه که به امضای هنرمندانی همچون علی مصفا، شقایق دهقان، رضا کیانیان، حمیدرضا آذرنگ، کیومرث پوراحمد، همایون اسعدیان، مازیار میری و حمید نعمت‌الله رسیده ‌بود، آمده است:

 تولید آثار فرهنگی و هنری، نه اقدام علیه امنیت ملی است و نه فعالیت تبلیغی علیه نظام و حکم دادگاه انقلاب علیه رضا میهن‌دوست و دیگر کنشگران فرهنگ و هنر، مصداق تداوم نقض آزادی بیان است و باید متوقف شود.

نوید میهن‌دوست در ایامی که به قید وثیقه آزاد بود فیلم «کافه» را به شکل زیرزمینی و بدون مجوز ساخت. این فیلم در شصت و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم تسالونیکی به نمایش درآمد. یک پخش‌کننده برزیلی این فیلم را خرید و در حال حاضر نخستین اکران خود را تجربه می‌کند.

ندا میهن‌دوست می‌گوید:

نمایش فیلم بسیار موفق بود. در اکتبر امسال هم فیلم در جشنواره‌ای در مقدونیه پذیرفته شده و به نمایش درمی‌آید.  

این فیلم که از سویه‌های اتوبیوگرافیک برخوردار است، تلاش می‌کند برای یک موقعیت ابزورد، به طنز و هزل بیان سینمایی پیدا کند: یک فیلمساز به نام سهراب به قید وثیقه آزاد است؛ او برای گذران زندگی یک کافه را اداره می‌کند و در همان حال در تلاش است که به زندگی خانوادگی‌اش سر و سامان دهد.

نوید میهن‌دوست به مناسبت نمایش عمومی فیلم‌اش در برزیل در پیامی از زندان اوین می‌گوید:

 می‌دانم که هنرمندان ممکن است در ظاهر نسبت به حاکمان و سیاستمداران قدرت چندانی نداشته باشند ولی ما هنرمندان قدرتی نهفته داریم که ریشه در آثارمان دارد و این پتانسیل وجود دارد که همیشه این قدرت پنهان را بالفعل کنیم.

و در ادامه به درستی یادآوری می‌کند:

سیاستمداران بهتر است بدانند که دیوارهای یک زندان آنقدر بلند نیستند که قادر به دربند کردن اندیشه هنرمندان باشند.

از سایر آثار این هنرمند می‌توان به فیلم «هرچی خدا بخواد» (۱۳۸۹)، و مجموعه‌های تلویزیونی «رد پای نسیم» (۱۳۷۹)، «این راهش نیست» (۱۳۸۲)، «شاید برای شما هم اتفاق بیفتد» (کارگردانی بعضی از قسمت‌ها ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۳) و «دیوار شیشه‌ای» (با راما قویدل ۱۳۹۶) اشاره کرد.

ویدیویی از ندا میهن‌دوست که در آن از برادرش و آنچه بر او گذشته می‌گوید:

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.