ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«هزاران بار» دلدادگی: یک عاشقانه‌ پاییزی

کاوه روشنگر - گروه پرناز پرتوی و الکتریک مانکس سرانجام نخستین آهنگ خود را منتشر کردند. این اثر در مجموع یکی از نمونه‌های بسیار موفق موسیقی جز- بلوز فارسی‌ست و ترانه آن هم در بیان یک عشق نافرجام است. پرناز پرتوی هم خواننده و هم نوازنده و آهنگساز است. این ویژگی مهمی‌ست.

پرناز پرتوی خواننده، آهنگساز و ویولون‌نواز ایرانی مقیم آمریکا به تازگی همراه با «الکتریک مانکس» آهنگی منتشر کرده است به نام «هزاران بار». گروه پرناز پرتوی و الکتریک مانکس از سال ۲۰۲۰ شکل گرفته است، اما در چهار سالی که از تأسیس این گروه می‌گذرد، «هزاران بار» اولین آهنگی‌ست که آن‌ها منتشر کرده‌اند.

در این گروه، خوانندگی به عهده پرناز پرتوی گذاشته شده، کاوه حق‌طلب درامر و  آرمین آنتیک گیتاریست گروه است. جک نوازندگی کیبورد را به عهده دارد و آیزاک لوین هم بیسیست گروه است.

پرناز پرتوی پیش از این آهنگ‌هایی به سبک جز، جز بلوز و سافت راک منتشر کرده بود.  از او ۱۰ تک‌آهنگ دیگر در صفحه‌ی ساندکلودش منتشر شده است. از آخرین آهنگ‌های منتشر شده‌ او می‌توان به «جدایی» اشاره کرد که در همکاری با شاهین براتپور ساخته شده است.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

شعر «جدایی» یکی از اشعار معروف حمید مصدق، شاعر فقید است که می‌سراید:

هان چه حاصل از آشنایی‌ها
گر پس از آن بود جدایی‌ها
من با تو چه مهربانی‌ها
تو و بامن چه بیوفایی‌ها
من و از عشق راز پوشیدن
تو و با عشوه خودنمایی‌ها
در دل سرد سنگ تو نگرفت
آتش این سخن‌سرایی‌ها
و ...

«جدایی» نیز با سبک جز بلوز حال و هوایی نزدیک به آهنگ «هزاران بار» دارد. با این تفاوت که در آهنگ «هزاران بار» با سازبندی کامل‌تری روبرو هستیم، در حالی‌که در آهنگ «جدایی» موسیقی بیشتر متکی به ساز گیتار است.

نکته‌ی مشترک هر دو آهنگ اجرای ویولون پرناز پرتوی و نحوه‌ اجرای او به عنوان خواننده‌ی ترانه است که بین این دو آهنگ شباهت‌های زیادی را رقم زده است.

از دیگر آهنگ‌های پرناز پرتوی می‌توان به آهنگ‌های زیر اشاره کرد:

«آسمانِ خیال» (به همراه محمد تسوجی)، «مست» به همراه شاهین براتپور، «آفتاب»، «هیچ» و «قاصدک».

یکی از ویژگی‌های برجسته پرناز این است که معمولاً آهنگ‌هایش را خودش می‌سازد. شعر برخی از آهنگ‌های او برگرفته از گنجینه شعر فارسی است. برای مثال «هیچ» بر اساس یکی از سروده‌های نادر نادرپور ساخته شده است:

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

 

دیگر نمانده هیچ به جز آرزوی مرگ
خشم است و انتقام فرومانده در نگاه
جسم است و جان کوفته در جستجوی مرگ
تنها شدم، گریختم از خود، گریختم
تا شاید این گریختنم زندگی دهد
تنها شدم که مرگ اگر همتی کند
شاید مرا رهایی ازین بندگی دهد
تنها شدم که هیچ نپرسم نشان کس
تنها شدم که هیچ نگیرم سراغ خویش
دردا که این عجوزه‌ی جادوگر حیات
بار دگر فریفت مرا با چراغ خویش
اینک شب است و مرگ فراراه من
هنوز آنگونه مانده است که نتوانمش شناخت
اینک منم گریخته از بند زندگی
با زندگی چگونه توانم دوباره ساخت؟

آهنگ «هزاران بار»

آهنگ با صدای بم گیتار الکتریک و بیس شروع می‌شود و به سرعت فضای آهنگ با صدای ساز‌های بیس، کیبورد، درامز و گیتار و صدای خواننده پر می‌شود.

از همان ابتدا با توجه به ریتم درامز می‌توان تشخیص داد که با فضای موسیقی جز روبرو هستیم. ترکیب سبک بلوز با جز را در تکنوازی گیتار الکتریک و تکنیک‌های اجرایی خواننده می‌توان به وضوح تشخیص داد. این سبک ترکیبی مناسب برای ترانه‌های عاشقانه‌ای‌ست که در آن‌ها رگه‌هایی از شوخ طبعی دیده می‌شود.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

ترانه‌ «هزاران بار» در محتوای خود شوخی گزنده‌ای را جا نمی‌دهد اما حال و هوای اجرای خواننده حس سرخوشی و شوخ طبعی را به مخاطب منتقل می‌کند. همچنین فضای موسیقی سرشار از انرژی است و رنگ‌های روشنی را تداعی می‌کند.

همچنین اجرای پرناز پرتوی نیز پر انرژی‌ست و در موسیقی جنب و جوشی دو چندان را به وجود می‌آورد.

اجرای خواننده در مجموع مطابق استاندارد‌های اجرایی در این سبک است و گاهی با ادا کردن آوا‌ها ملودی بلوز کوتاهی را می‌خواند که به موزیک حس و حال خوبی می‌بخشد.

باید گفت اجرای پرناز پرتوی در لحظات بسیاری موسیقی را تکمیل می‌کند. همچنین در میانه‌ی آهنگ تکنوازی ویولون او را می‌شنویم که ملودی فُلکی را می‌نوازد و همین هم به موسیقی حس و حالی نوستالژیک می‌دهد.

روند موسیقی بسیار طبیعی است و این نشانه‌ هماهنگی بسیار اعضای گروه در اجرای این اثر است. چرا که به خوبی هر ساز در ساختار این آهنگ جای خود را پیدا کرده و شدت صدا‌ها به خوبی تنظیم شده است. ریتم گیتار به خوبی با نت‌های کیبورد در هم می‌آمیزد و هارمونی می‌سازد. صدای گیتار و درامز در طول موسیقی بیشتر از بیس و کیبورد شنیده می‌شود اما نباید نقش مهم و ساختاری این دو ساز را در این آهنگ فراموش کرد.

دلدادگی‌ها و ناکامی‌ها

ترانه‌ آهنگ اما به عاشقانه‌ای می‌پردازد که اگر هزار بار شروع شود باز هم پایان یکسانی خواهد داشت و بی‌نتیجه خواهد ماند. ترانه یک بخشی است و این یک بخش از ابتدا تا پایان آهنگ چندین بار اجرا می‌شود‌. گروه درباره محتوای این ترانه نوشته است:

داستان ترانه هزاران بار داستان خیلی هامونه، داستان اولین عاشق شدن‌ها توی سن کم، هزار با اولین بوسه و هزار بار آخرین نگاه، این ترانه واسه‌ی زنده نگه داشتن اولین عاشقی‌هاست، تاریخی که همیشه در یک روز بارونی باز توی فکرمون تکرار میشه، این عاشقی ها اولین هدیه دنیا...

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

برای یک نواخت نشدن ریتم آهنگ در قسمت‌های پایانی آهنگ برای چند ثانیه سکوتی شکل می‌گیرد که با اجرای خواننده به زیبایی پر می‌شود و دوباره ساز‌ها شروع به نواختن می‌کنند‌. با بالا و پایین شدن انرژی در این قسمت آهنگ، گروه گوش مخاطب را برای قسمت پایانی موسیقی آماده می‌کنند.

فضای فانتزی آهنگ بیشتر به کمک نُت‌های کیبورد شکل می‌گیرد. در پایان ترانه، تکنوازی گیتار الکتریک و کیبورد را می‌شنویم. موسیقی بسیار نرم سطح انرژی را پایین می‌آورد و ناگهان به پایان می‌رسد.

در پایان باید گفت هزاران بار یکی از نمونه‌های بسیار موفق موسیقی جز- بلوز فارسی است، ضبط با کیفیت، اجرای زنده و نوازندگان مسلط سه ویژگی مهمی است که این اثر را اثری با کیفیت کرده است. همچنین موسیقی در ترکیب با ترانه حس و حالی پاییزی می‌سازد که مناسب این روزهاست.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.